Net als de automobilist, heeft ook de fietser zijn plaats op de openbare weg. Om veilig in de stad te rijden, moet hij zich een assertieve en zelfbewuste rijstijl eigen maken zonder daarbij de wegcode uit het oog te verliezen. Ontdek in enkele lijnen hoe je je als fietser op een adequate manier in het verkeer begeeft.
Verkeersveiligheid
NIEUWS
De meeste mensen kennen het effect van alcohol, en misschien ook van bepaalde psychotrope stoffen. Maar wat gebeurt er als beide samen worden gebruikt? Versterkt alcohol de gevolgen van andere genomen middelen? Welke risico’s ontstaan er voor de persoon zelf of voor anderen?
VIAS (vroeger het BIVV) schat dat er op de Belgische autosnelwegen jaarlijks gemiddeld tussen 350 en 400 spookrijders voorkomen. Gelukkig leiden niet alle incidenten tot ongelukken, maar de frontale botsingen die veroorzaakt worden door bestuurders die in de tegenovergestelde richting rijden, zijn uiteraard tien keer dodelijker dan een doorsneeongeluk op de autosnelweg.
Het eCallsysteem zal geleidelijk aan deel uit maken van de standaarduitrusting van alle voertuigen in de Europese Unie. Waar gaat het juist over? Over welke wagens gaat het? Welke impact heeft het systeem op de veiligheid van de bestuurders? We geven hier wat uitleg over dit nieuwe toestel dat vele levens zal kunnen redden.
Welke regels en aanbevelingen moeten motorrijders volgen als ze in groep de baan op gaan? Waar moeten de deelnemers op de weg rijden om de wegcode te volgen en tegelijk veilig te rijden? Bestaat er, zoals voor fietsers, een maximum voor het aantal deelnemers?
Op de fiets in het verkeer kan gevaarlijk zijn voor kinderen. Ze moeten natuurlijk eerst goed leren rijden op hun fiets, maar dat is lang niet genoeg. Ze moeten ook de belangrijkste verkeersregels kennen, gevaarlijke situaties tijdig kunnen herkennen en daar adequaat op reageren om ongelukken te voorkomen. Vandaar dat het erg belangrijk is hen hier gaandeweg grondig op voor te bereiden en hen de nodige tips meegeven.
Straten met beperkt eenrichtingsverkeer (BEV) bestaan al nagenoeg 20 jaar in tal van Belgische en buitenlandse steden. Zij maken het voor fietsers gemakkelijker om zich te verplaatsen. Het aantal alternatieve routes (ver van drukke wegen) en het aantal verbindingswegen wordt veel groter.