Verkeersveiligheid

NIEUWS

Stilstaand of geparkeerd voertuig … wat is het verschil?

Wat is het verschil tussen een gestopt, geïmmobiliseerd, stilstaand of geparkeerd voertuig? Veel ervaren chauffeurs zullen wellicht twijfelen over deze elementaire begrippen, zeker wanneer zij het examen voor het behalen van het rijbewijs al verscheidene jaren geleden hebben afgelegd … Laat ons deze basisdefinities even overlopen.

Rijden in de winter: wat staat hierover in de wegcode?

Onvoldoende grip op de weg, beperkte zichtbaarheid, een stilstaand voertuig door de staat van het wegdek, ongepast rijgedrag op de sneeuw… Allemaal veelvoorkomende situaties tijdens de wintermaanden. Neem voorzorgsmaatregelen en vergeet niet dat in de wegcode verschillende bepalingen staan die het risico op ongevallen in dergelijke situaties moeten beperken.

Rijden op sneeuw of ijzel: de juiste reflexen ...

Sneeuw en ijzel zijn weer in het land en we moeten toegeven dat we nauwelijks voorbereid zijn om in deze zeer bijzondere omstandigheden te rijden. Om de kans op een ongeval tot een minimum te beperken zijn hier enkele aanbevelingen voor een doeltreffend rijgedrag op besneeuwde en beijzelde wegen …

Hoe laad ik mijn elektrische wagen op?

Er rijden steeds meer hybridewagens in onze steden. Het is echter niet altijd duidelijk waar je als particulier je elektrische wagen kunt opladen of wie beslist waar er een laadpunt komt op de openbare weg?

Dashcams: wat mag in België?

 

Dashcams zijn ook in België populair geworden nadat er online allerlei schokkende video’s opdoken die vanuit voertuigen werden gefilmd. De verkoop van deze camera’s steeg dan ook sterk de afgelopen jaren. Er is misschien geen specifieke wet voor het gebruik van deze nieuwe camera’s, de verspreiding van beelden daarentegen is wel onderhevig aan strikte regels.

Ongeval op een besneeuwde of bevroren weg: wie is er verantwoordelijk?

Op een slecht onderhouden of beschadigd wegdek is een ongeval gauw gebeurd. Als daar sneeuw of ijzel bijkomt, wordt het nog gevaarlijker. Alle openbare besturen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op hun wegennet en moeten het dus onderhouden. Maar hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid van de bewoners of de weggebruikers zelf?

Strijd tegen rijden onder invloed: een verplicht alcoholslot?

Sinds 1 juli 2018 is er een nieuwe mogelijkheid om recidive van rijden onder invloed van alcohol aan te pakken: het alcoholslot. Dit is een mogelijke bijkomende sanctie, maar dan wel een “intelligente, actieve en verplichte” sanctie die recidive bij van dronkenheid achter het stuur sterk zou moeten verminderen.