Is het in tijden van crisis, zoals bij een pandemie, wettelijk mogelijk om een burger te dwingen met de autoriteiten samen te werken bij de voedseldistributie? Kan men een bedrijf dwingen lokalen of mondmaskers ter beschikking te stellen wanneer ziekenhuizen tekorten hebben?
Veiligheid : actoren en reglementair kader
NIEUWS
Op 18 maart 2020 nam de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken maatregelen om de coronavirusepidemie in België in te dammen. Een herinnering aan deze dwingende maatregelen en de voorziene sancties voor diegenen die zich er niet aan houden.
Wanneer iemand op heterdaad wordt betrapt bij het plegen van een misdrijf, of wanneer er een aanhoudingsbevel, een bevel tot medebrenging of een vattingsbevel tegen hem is uitgevaardigd, kan hij van zijn vrijheid worden beroofd middels een gerechtelijke vrijheidsbeneming. Een woordje uitleg.
Er zijn verschillende soorten noodgevallen en ze zijn per definitie onvoorspelbaar. Het spreekt voor zich dat men ze eerst en vooral operationeel moet beheren om de negatieve gevolgen te beperken. Maar bij crisisbeheersing speelt ook publieksvoorlichting een belangrijke rol. De sleutels tot een succesvolle communicatie.
Noodcentrale 112, blijf aan de lijn. – Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1 – Voor politie, druk 2. Dit is het bericht dat je sinds 11 februari 2020 te horen krijgt wanneer je in België naar 112 belt. Hoe communiceer je efficiënt in een noodsituatie?
Wil men de bestuurlijke aanpak tegen georganiseerde criminaliteit op een structurele manier in een gemeentelijk beleid inbedden, dan moet men een aantal randvoorwaarden vervullen. Enkele tips voor wie de eerste stappen wil zetten in de richting van een “gewapend bestuur”.
Elke bewoner heeft, bewust of onbewust, een grote invloed op de veiligheid en het veiligheidsgevoel in een stad. Daarbij speelt de structuur van zijn woning een doorslaggevende rol. En die structuur beïnvloedt op haar beurt de omgeving en de mensen die er wonen.