Een rotonde oprijden en verlaten moet met de nodige voorzichtigheid en volgens bepaalde verkeersregels. Maar hoe doe je dat veilig en hoe weet je of het om een rotonde gaat of niet?
Verkeersveiligheid
NIEUWS
Het staat buiten kijf: als fietser ben je erg kwetsbaar in het verkeer. Het komt er dus op aan om de risico’s op een ongeval zo klein mogelijk te maken en dat kan onder andere door zelf goed te kijken en… door zelf gezien te worden.
Het is winter. Je wilt wel graag de fiets nemen, maar het is koud en donker of het sneeuwt? Laat je niet tegenhouden maar zorg voor gepaste kleding, bereid je tweewieler voor, pas je rijgedrag en je route aan de weersomstandigheden aan … en je bent vertrokken.
Mag ik mijn mistlichten overdag gebruiken als het stortregent? Wat bij lichte mist? Veel bestuurders twijfelen over de regels voor het gebruik van voor- en achtermistlichten.
Waarmee moet je aan een overweg rekening houden? Bij de meeste ongevallen op een overweg hebben de bestuurders of voetgangers het risico onderschat. Ze steken de sporen over terwijl de slagbomen nog in beweging zijn, niettegenstaande luid belgerinkel en rode knipperlichten!
Zodra de temperatuur onder de +7°C zakt, zorgen winterbanden voor veel betere prestaties en dus voor meer veiligheid dan zomerbanden, niet alleen op besneeuwde of verijzelde banen, maar ook op natte of modderige wegen en zelfs op een droog wegdek!
Als voetganger kan je het risico op een ongeval aanzienlijk verkleinen door altijd goed op te vallen op de baan. De andere weggebruikers en zeker automobilisten kunnen je dan tijdig zien en vooral op tijd reageren.